Medarbeiderens kompetanse er den desidert viktigste enkeltfaktoren i teorien om situasjonsbestemt ledelse. Det er vurderingen av kompetanse som danner utgangspunktet for valg av lederstil. Evne: Kunnskap, erfaring og ferdigheter. Vilje: Motivasjon, engasjement og forpliktelse til å utføre en oppgave. Dette setter Hersey & Blanchard sammen i en matrise som til sammen angir 4 ulike kompetansenivåer:
1
Kompetansenivå 1
Den typisk nytilsatte i en bedrift. Når man går til en ny jobb vil man i de fleste tilfeller ikke ha alle forutsetninger for å løse de nye arbeidsoppgavene, men man er motivert til å gå i gang med jobben.
2
Kompetansenivå 2
Dette er det mest krevende nivået å lede for enhver leder. Her mangler medarbeideren både kunnskapene og viljen til å løse arbeidsoppgavene. Årsakene til dette kan være mange og sammensatte.
3
Kompetansenivå 3
Lederen står overfor en medarbeider som har den nødvendige kunnskapen og erfaringen for å løse oppgavene, men mangler motivasjonen. Årsakene til dette kan være mange. Typiske eksempler på dette er medarbeidere som har gått lei av ensidige oppgaver. Eller har arbeidet så hardt at de har møtt veggen og blitt utbrent.
4
Kompetansenivå 4
På dette nivået har medarbeiderne både kunnskapen og motivasjonen for å løse oppgavene. De er motiverte og selvgående for å gjøre jobben sin.
Situasjonsbestemt ledelse er stadig like aktuelt
Prestasjonskultur er en kultur som skaper og gjenskaper viktige prestasjoner på et stadig bedre nivå. Prestasjonskultur kjennetegnes av selvledelse og prestasjonsledelse. Medarbeiderne bør ta ansvar for egne prestasjoner og egen utvikling. Din jobb som leder er å skape forutsetninger for at dette er mulig.
Sertifisering i Situasjonsbestemt ledelse
Du vil få en signert diplom og sertifisering ved bestått kurs.

Kappløpet om å ha de mest
kompetente og motiverte medarbeiderne…
Etter å ha vært gjennom noen tiår hvor effektivisering og kostnadsbesparelser har vært det store mantraet, har man erkjent at det er "grenser for hvor mye veske man klarer å vri ut av en bløt klut" kalt økonomisk effektivisering.
Effektiviseringsmulighetene må etter hvert nødvendigvis begrenses. Da har blikket blitt vendt mot medarbeiderne og hvordan man ved å pleie denne innsatsfaktoren i produksjonen kan oppnå forbedrede resultater og prestasjoner.