Vår historie

Vi skal utdanne Nordens beste selgere og ledere.

Historien bak Rainmaker Academy AS

Det startet med en visjon om å hjelpe flere selgere og ledere i Norge med å selge mer, lukke flere salg og bygge en lønnsom kundeportefølje. Vi i Rainmaker Academy tror at hvem som helst kan bli en bestselger i sin bedrift. Salg er en prosess. Det er systematisk arbeid.

For over 20 år siden startet Kay Ellingsen å bygge opp sin ekspertise innen salg og lederutvikling. Han har siden den gang stadig testet og eksperimentert med flere metoder, prosesser og strategier.

Dette salgsverket har blitt perfeksjonert i over 20 år hos over 20.000 selgere (hvorav 2.400 er ledere) i over 1.400 ulike bedrifter. Kay har gjennom denne tiden vært fysisk til stede internt hos bedriftene som rådgiver, faglærer på Markedshøgskolen og vært foredragsholder på flere seminarer.

Raskt frem til 2018: Kay Egil møter Knut Egil Vedvik som tar opp et interessant tema, ”Kay, hvordan kan vi hjelpe et ubegrenset antall selgere og ledere i Norge med å skape vekst og utvikling? Se for deg å sette all denne kompetansen i et systematisk, digitalt kurs, som hvem som helst kan melde seg på – i eget tempo!”

Dette har Kay lenge tenkt på – å skalere fra grupper på 10, 20 og 50 personer – til å hjelpe enda flere med å mestre salg.

I juni 2018 går Kay Egil og Nikolas Ellingsen, Knut Egil og Carl-Wilhelm Vedvik sammen for å etablere Rainmaker Academy AS. Visjonen er å bygge Skandinavias mest effektive salgsakademi og mest verdifulle onlinekurs for selgere, ledere og konsulenter.


Din fremtid som en rainmaker

Alt er salg og alle har store fordeler av å bli bedre på salg. Ønsker du å lukke flere salg, bli bedre i forhandlinger eller bli god på å argumentere? Vil du holde en presentasjon like bra som Steve Jobs? Vil du lære å forstå mennesker bedre, takle innvendinger og bygge gode, langsiktige relasjoner?

Dette er noen av temaene som Rainmaker Academy har et detaljert pensum på. Du kan til og med bruket kurset som et oppslagsverk, slik at du kan finne de metodene og teknikkene du bør bruke i din nåværende salgssituasjon.

Hvordan kommer jeg meg videre i denne fasen av forhandlingen? Slå opp i Rainmaker Academy og finn det du trenger.

Vårt mål etter at du har tatt kurset, er at du skal nå din salgskvote hver måned. Du skal kunne følge opp dine kunder på en smartere og mer effektiv måte. Du skal alltid være frampå, og ikke ligge bak skjema. Du er ikke lengre redd for å bli avvist eller dumme deg ut, men du leder møtet og presenterer som en bestselger.

Vi ønsker at du etter kurset, er mer utadvendt, tøffere og kan snakke med ledere med god selvtillit. Du er verdt tiden til andre, og kan close flere dealer enn før.

Vi vil at du – enten du er selger, leder, bedriftseier eller konsulent – skal bygge en lønnsom kundeportefølje, som gir deg gode og stabile inntekter fremover. Slik at du på den måten kan ta mer fri og reise mer.

Hva er en «rainmaker»?

I virksomheten er en rainmaker ("regnmaker" på norsk) en person som bringer inn ny virksomhet og vinner nye kontoer nesten ved magi, siden det ofte ikke er lett å se hvordan denne nye forretningsvirksomheten er forårsaket.

Det betyr å generere betydelig ny virksomhet eller ytterligere kontantstrøm fra kilder noen ganger utenfor etablerte forretningskanaler, noen ganger ved å koble seg til mennesker på ikke-tradisjonelle eller skjulte markeder, og noen ganger ved å be om at nåværende kunder skal bruke mer penger (påfølgende salg).

En rainmaker er vanligvis en nøkkelfigur i virksomheten eller organisasjonen – ikke bare en selger, men en leder som vanligvis er høyt ansett i bedriften.

Opprinnelsen til forretningsfornemmelsen av rainmaker kan være en henvisning til den indianske praksis for å danse for å oppmuntre guddommer til å frembringe regnet som er nødvendig for avlinger.

Tilsvarende vil en regnmaker gi magisk ny virksomhet og kunder til et firma eller generere mer inntekter fra eksisterende kunder og givere, og regn er en metafor for penger.

Et eksempel var det sene reklamebyrået executive Frederick D. Sulcer som ble beskrevet som en rainmaker etter å ha tatt mange nye kontoer til hvert byrå han er med.

Ifølge en oppfatning er regnmakerenes rolle å finne et sovende forretningsproblem, og deretter skape en visjon om hvordan livet kan være som om dette problemet ble løst.

Begrepet regnmaking er også brukt på politisk innsamling av penger, for eksempel ble president Barack Obama beskrevet som en regnmaker i sitt forsøk på å samle inn penger til andre politikere.

Vår historie

Vi skal utdanne Nordens beste selgere og ledere.