Utviklingsfase 2: Bestselgerens kommunikasjon

Slik selger du 10x mer ved å tilpasse salget

Bestselgerens kommunikasjon™

  • Hvordan tilpasse salgsprosessen.
  • Guide for å lese mennesker
  • En vellykket salgsstrategi
  • Forstå de fire kundetypene
  • Vår indre kommunikasjonsmodell
  • Filtreringsmekanismen (Metaprogrammer)
  • Den suksessfulle samtalen

For deg som er erfaren innen salg, og som vil ta salget til et nytt nivå.

Du lærer å forstå kundene bedre og skreddersy din salgsstrategi.

Beregnet kurslengde: 6 måneder

Kursformat: Online og fysisk. Video, lyd og bilde.

Hva handler kurset om?

Dette er det andre kurset i en serie av tre kurs om kommunikasjon innen salg, service og ledelse. Syv prosent av selgerne står for 80 prosent av salget. Hva kjennetegner de beste innen salg, service og ledelse? Vi intervjuet en rekke dyktige selgere, salgs- og markedssjefer, gründere og salgstrenere, alle med årelang erfaring.

Hvem er kurset for?

“Bestselgerens kommunikasjon” er for deg som er viderekommende i salg og service og som vil forstå kundens atferdsmønster. Kurset har to deler. Del 1: Hvordan håndtere salgsprosessen og bruke de 24 ferdighetene på kunder med ulik atferdsstil. Del 2: Generelle tankemønstre.

Hvordan foregår kurset?

Bestselgerens kommunikasjon er et digitalt kurs med forelesninger på nett. Kurset består av kursvideoer, treningsmanualer, praktiske verktøy og maler som du kan bruke i ditt firma umiddelbart. Kurset starter i det du registrerer deg og logger inn.

Bestselgerens kommunikasjon

Dette kurset er basert på en rekke viktige intervjuer, mye research og praktisk erfaring fra dyktige selgere, salgs- og markedssjefer, gründere og salgstrenere med flere års erfaring. På bare et par måneder, vil dette innholdet hjelpe deg ikke bare ligge flere skritt foran dine konkurrenter, men også skritt foran i salgsprosessen.

De fire kundetypene

Kurset viser deg hvordan du best kommuniserer med dine ulike kunder, som vi deler inn i fire kategorier med hver sin atferdsstil; rød, gul, grønn og blå. Atferdsstilen bestemmer innkjøpsstilen. Innkjøpsstilen avgjør hvordan du best kommuniserer med den enkelte gjennom de seks salgsfasene. Vi lærer deg å lese mennesker, identifisere kundetypen samt tilpasse deg de ulike atferdene i væremåte, talemåte og personlighet. På den måten havner du på samme bølgelengde som kunden.

  • Forstå de fire atferdsfamilier
  • Pass på de 8 gradsforskjellene
  • Fargekombinasjoner

Guide for å lese mennesker

Enhver kunde er enestående og har sitt eget foretrukne kjøpsmønster. Det er altfor tidkrevende å kartlegge alle kundene ned til den minste detalj. Du kommer langt med å kartlegge kundens primære atferdsstil. I kurset hjelper vi deg til å foreta en grovsortering. Du plasserer kunden din i en de fire atferdsstilene; rød, gul, grønn eller blå. Slik kan du raskt tilpasse deg den kommunikasjonen som din kunde forventes å bruke.

  • Atferdsfirkanten
  • Kundenes ulike kjøpemønstre
  • Lær å kjenne kunden din

En vellykket salgsstrategi

I kurset lærer vi deg å bestemme kundenes dominerende atferdsstil, slik at du kan planlegge din salgsstrategi for hver av salgsferdighetene du vil bruke neste gang du besøker kunden. Denne salgsprosessen består av fire skritt. Nøkkelen er å identifisere atferdsstil, bruke relevante salgsferdigheter og tilpasse din kommunikasjon deretter.

  • Kartlegg kundens atferd
  • Planlegg din salgsprosess
  • Tilpasse ferdighetshjulet

Guide for å lese mennesker

Enhver kunde er enestående og har sitt eget foretrukne kjøpsmønster. Det er altfor tidkrevende å kartlegge alle kundene ned til den minste detalj. Du kommer langt med å kartlegge kundens primære atferdsstil. I kurset hjelper vi deg til å foreta en grovsortering. Du plasserer kunden din i en de fire atferdsstilene; rød, gul, grønn eller blå. Slik kan du raskt tilpasse deg den kommunikasjonen som din kunde forventes å bruke.

  • Atferdsfirkanten
  • Kundenes ulike kjøpemønstre
  • Lær å kjenne kunden din

Vår indre kommunikasjonsmodell

Ditt mentale kart avgjør kommunikasjonen. Alle mennesker lager sine egne, særpregede mentale kart og reagerer ut fra sin egen modell av verden. Selv to identiske tvillinger har ulike modeller. Det skyldes at de har ulike personlige opplevelser. Noen kart er ubevisste. Det kan du gjøre noe med: Du kan bevisstgjøre dine kart. Da kan du oppgradere dem. I kurset viser vi deg flere modeller på hvordan du kan oppgradere din indre kommunikasjon, for ikke å si mentale styrke.

  • God indre dialog
  • Nevrolingvistisk programmering (NLP)
  • Tankemodeller & tanketreningsmanualer 

Den suksessfulle samtalen

For å skape en vellykket samtale, må du ha det grunnleggende på plass: Lese og forstå atferd, planlegge strategi og salgsfasene etter kundetypen samt skape en god indre dialog. Veien frem til ditt ønskede samtaleresultat har tre trinn: Skap kontakt, støtt og ta ledelsen. I kurset viser vi deg hvordan du kan oppnå en suksessrik kommunikasjon selv med motstridende interesser.

  • En effektiv kommunikasjonsmodell
  • Forstå hvordan hjernen er bygd opp
  • Hvordan ta ledelsen i en samtale

Vår indre kommunikasjonsmodell

Ditt mentale kart avgjør kommunikasjonen. Alle mennesker lager sine egne, særpregede mentale kart og reagerer ut fra sin egen modell av verden. Selv to identiske tvillinger har ulike modeller. Det skyldes at de har ulike personlige opplevelser. Noen kart er ubevisste. Det kan du gjøre noe med: Du kan bevisstgjøre dine kart. Da kan du oppgradere dem. I kurset viser vi deg flere modeller på hvordan du kan oppgradere din indre kommunikasjon, for ikke å si mentale styrke.

  • God indre dialog
  • Nevrolingvistisk programmering (NLP)
  • Tankemodeller & tanketreningsmanualer 

Du kan lære på flere måter

Bestselgerboken

Boken inneholder de fire kundetypene og hvordan du tilpasser din kommunikasjon. Over 20 år med research og erfaring ligger i denne boken.

Kursmoduler

Kay Ellingsen guider deg gjennom Bestselgerens kommunikasjon online. Her blir du ved hjelp av videoer guidet steg for steg gjennom de ulike atferdsstilene og hvordan tilpasse din strategi.

Salgsverktøy

Du vil få tilgang til over 174 salgsverktøy og salgsøvelser. Dette er en verktøykasse som har gjort oss mye mer effektive enn våre konkurrenter i salg. Du kan se  verktøyene her.

Q&A-webinar

Få tilgang til Q&A-webinar med Kay regelmessig. Lurer du på noe ifm. en klage, innvending eller en potensiell kunde? Still spørsmål og få svar live.

VIP-gruppe

Bli med i VIP Facebook-gruppe med alle deltakerne i Rainmaker Academy. Her deler vi resultater, og hjelper hverandre med felles utfordringer. 

Konferanser

Alle deltakere får tilgang til konferanser og seminarer med Kay. Dette er workshops og fysiske samlinger der vi deler erfaringer og salgsteknikker.